Trainingul e ca şofatul sau “Vreau să fiu trainer, mi-am luat diploma, şi acum?”

Am primit mai multe întrebări de genul “cum pornim la drum ca traineri după ce ai devenit formator acreditat CNFPA?” sau “am făcut un curs de Formare de Formatori, ce urmează?”

Acum o săptămână, participând la încheierea unui curs de formare de formatori, a apărut din nou întrebarea asta şi m-am gândit că e similar cu momentul în care ţi-ai luat permisul de conducere. Ai făcut şcoala de şoferi, ai dat examenul, ai permis, dar de cele mai multe ori asta nu înseamnă că eşti şofer.

Întrebarea la care cred că trebuie să răspundă orice trainer la început de drum e „încotro vrei să evolueze cariera ta în perioada următoare?”. Variantele cred că sunt:

  1. trainer intern într-o companie/organizaţie/instituţie. Asta e varianta cea mai uşoară de pornit la drum. De obicei ai programe interne de formare, ai suport logistic/administrativ/financiar, te poţi concentra mai mult pe dezvoltarea ta.
  2. trainer freelancer / colaborator. PFA/persoană fizică autorizată, contract de muncă pe perioadă determinată sau firmă unipersonală ca formă de organizare. Avantajul e că poţi să începi să-ţi dezvolţi o clientelă proprie şi un nume. În cazul variantei firmă, dacă vrei să începi să o “creşti” şi să o “scoţi în lume” – trebuie să acoperi şi lucrurile care ţin de vânzare, organizare/logistică, financiar/contabil, imagine etc., ceea ce-ţi mănâncă din timpul de pregătire/livrare…
  3. trainer într-o firmă de training. Probabil cea mai bună pregătire şi cele mai bune programe de dezvoltare ca trainer le găseşti în firmele de training. Cele mai multe firme de training au deja dezvoltate toate funcţiile de vânzare, logistic/administrativ, PR, financiar-contabil etc., astfel încât la început te poţi concentra doar pe livrare/pregătire şi pe dezvoltarea ta ca trainer.

Oricare ar fi varianta aleasă, câteva feluri de a te dezvolta ca trainer:

  • Practică. livrează cat mai mult, mai ales în primul an. Voluntar, ne-voluntar, oricum.
  • Voluntariat. mulţi traineri la început de carieră fac training voluntar în asociaţii de tineret sau alte ONG-uri, în domeniul lor de expertiză. E o modalitate bună ca să exersezi, să-ţi dezvolţi materialele, designul, manuale proprii etc.
  • Materiale – începe să-ţi creezi materialele tale pentru toate fazele, de la analiza de nevoi până la formularul de evaluare. Doctrina zice că media e de 4 la 1 pregătire cu livrare – 4 ore de pregătire pentru o oră de livrare. La început, când îţi creezi materialele media e mult mai mare (până la 8 la 1), aşa că, începând să-ţi faci materialele câştigi timp pentru când ai un contract plătit.
  • Înregistrări audiovideo. Înregistrează-te dacă poţi, revezi filmele şi ia-ţi notiţe pentru îmbunătăţiri.
  • Co-training. Co-trainează cu cineva mai experimentat de la care poţi să înveţi. cere feedback de la co-trainer.
  • Evaluări. Fă evaluări la sfârşitul fiecărei sesiuni, oricât de scurte şi ia-ţi de acolo lucruri pentru îmbunătăţirea continuă.
  • Plan de învăţare. Fă-ţi un plan de învăţare pe 6-12 luni: ce vrei să mai citeşti în domeniul training, pe ce subiecte, la ce traininguri vrei să mergi, etc.

La un moment dat, exact ca la şofat, multe lucruri îţi vor intra în reflex şi va fi tot mai uşor. Şi-ţi vei da seama că eşti şofer. Adică trainer.

Formarea în vremuri de criză

Educaţia este un ornament în vremuri de prosperitate şi un refugiu în vremuri de restrişte (Aristotel)

Se poartă criza. E peste tot – în ziare, la televizor, în discuţiile din metrou, în bloguri. Cum ultima modă în materie de internet e tot criza, primesc zilnic tot felul de mesaje spam de genul “vrei să-ţi păstrezi locul de muncă? cumpără de la noi diploma x” sau “criza ţi-a afectat compania? îţi oferim alte n locuri de muncă”.

Aşa că mi-am pus problema ce se întâmplă cu formarea în vremuri de criză? Pe de o parte costurile de training ale companiilor vor fi diminuate (deh, cheltuielile pentru formare sunt cumva în România în categoria “după ce am terminat cu orice altceva, facem şi training”). Pe de alta concurenţa pentru o slujbă va fi ceva mai mare. Oamenii pregătiţi (formare & experienţă) se vor adapta însă mai uşor la orice schimbări.

Aşa că vă propun o altă perspectivă asupra crizei. Indiferent dacă şi cum ne va afecta sau nu, partea macro nu e în controlul nostru, ca urmare toată zvonistica şi paranoia mediatică nu folosesc decât pentru a creşte nivelul de stress. La nivel de individ însă, putem să facem câte ceva, fiecare în pătrăţica noastră, astfel încât să depăşim cu bine momentul acesta. Aşa că vă propun să vă gândiţi la formarea voastră în lumina unei vorbe atribuite lui Aristotel “Educaţia este un ornament în vremuri de prosperitate şi un refugiu în vremuri de restrişte”. Ce vreţi să învăţaţi, din ce surse sau mix de surse (cărţi, training, coaching, e-learning, grupuri de învăţare / comunity of learning, site-uri etc.), să cântăriţi înainte de a da bani şi să cereţi calitate pentru banii pe care îi daţi. Pentru “consumatori” criza va aduce ceva bun – va forţa creşterea raportului calitate/preţ.

De încheiere, puţină matematică. Câte minute pe zi investiţi în criză (citind emailuri, urmărind ştiri, discutând despre ce aţi aflat) ? Poate 15, poate 30, poate mai multe. Rezultatul – anxietate, stress, panică. 15 minute pe zi într-un an de zile = 91 de ore pe care le puteţi investi în altceva. Poate în formare, ca refugiu în vremi de restrişte.

Despre training şi dorinţa de a contribui

Am fost în week-end la seminarul de instruire al unei organizaţii studenţeşti. Pentru că acum 8 ani am început să învăţ despre training în organizaţia respectivă, continuu să merg să fac training voluntar la astfel de evenimente. Week-end-ul acesta însă am mers ca invitat J Prilej cu care am avut vreme să mă gândesc la ce-i îndeamnă pe oameni să-şi investească timpul liber în activităţi de formare a altor oamenii, voluntar, de multe ori chiar dând bani de la ei din buzunar (pentru materiale, pentru masă, cazare, transport etc.).

În ultimii ani ştiu destul de mulţi formatori care participă la astfel de programe în organizaţii studenţeşti / de tineret sau alt tip de organizaţii neguvernamentale. Nu mai departe de luna trecută am primit două întrebări, de la 2 traineri din firme diferite “Astea sunt domeniile mele de experienţă în training – ştii vreo organizaţie de tineret care are nevoie de training în domeniile ăstea. Voluntar, bine-înţeles.” Şi nu mai departe de week-end am fost invitat pentru că alţi câţiva traineri au acceptat voluntar invitaţia de a face training la acest eveniment.

Până acum cele mai multe astfel de activităţi sunt de tipul:

  • traineri care au fost membri ai unei astfel de organizaţii şi acum îşi aduc o contribuţie la dezvoltarea generaţiilor următoare (şi care la rândul lor au beneficiat de programe de dezvoltare când erau elevi/studenţi/membri)
  • traineri care fac training de foarte mulţi ani şi simt nevoia să contribuie, iar dacă o astfel de organizaţie le oferă un prilej de training, vor merge bucuroşi
  • traineri în dezvoltare care iau un astfel de training şi ca pe o oportunitate de a exersa.
  • traineri din firme de training care au o componentă de CSR (firma, nu trainerii : ) prin care derulează acest tip de activităţi.

Indiferent care e motivaţia principală (afiliere, PR, exersare, etc.), ea are şi o componentă de contribuţie. Lucru pe care îl admir şi îi felicit în mod colectiv şi anonim pe toţi cei care îşi dăruiesc din timpul lor pentru dezvoltarea altcuiva.

Şi profit de ocazie şi de faptul că sunt multe persoane abonate la formare.info care au declarat în formularul de înscriere că sunt traineri pentru a-i îndemna să contribuie din când în când cu timpul şi experienţa lor la o cauză non-profit, în orice domeniu (educaţie, cercetare, sănătate, grupuri dezavantajate, protecţia mediului, democraţie, drepturile omului, etc.) care le aproape de suflet.

Ce-au în comun formarea, Obama şi găina?

Am primit zilele trecute pe email un mesaj de genul celor care au în câmpul de subiect “Fwd: fwd: fwd funny”, urmat de o înşiruire de adese de email (câteva pagini de adrese de email, ceea ce, deşi e off-topic, îmi permit să zic că e periculos şi poate genera SPAM) urmate de câteva paragrafe despre subiectul “funny”. Era un fel de povestioară cu titlul “Dacă te naşti găină nu poţi ajunge vultur”. Foarte pe scurt, (pentru că sunt sigură că foarte mulţi dintre voi aţi primit mesajul respectiv, iar pentru cei care nu aţi citit e redată mai jos), povestea era cam aşa: un pui de vultur crescut între găini, descoperă că poate zbura şi funcţionează ca un fel de catalizator pentru dorinţa de zbor a suratelor sale găini. Acestea din urmă (adică găinile) merg la cursuri, seminarii, citesc cărţi etc., bref învaţă toate cunoştinţele necesare despre zbor, dar cu toate acestea morala zice că ” niciuna nu s-a ridicat de la pământ mai mult decât nişte zeci de centimetri…”.

M-au amuzat, ce-i drept titlurile cărţilor şi cursurilor motivaţionale pentru găini, dar morala mi-a lăsat un gust amar.

Şi m-am gândit că face cumva parte din mentalitatea românească să crezi că nu poţi, să nu dai doi bani pe educaţie/formare, să consideri că succesul nu e legat de educaţie.

Acum legătura cu Obama – la fel ca toţi cetăţenii planetei conectaţi într-un fel la o sursă de informare în masă am găsit astăzi de dimineaţă în poştă tot felul de articole, comunicate, linkuri pe YouTube etc. despre succesul lui Obama. În mod sigur, la naştere, Obama era o “găină” din povestirea de mai sus, peste care s-au suprapus mai multe niveluri de formare – începând cu şcoli de renume şi terminând cu consilieri/ “antrenori” personali în timpul campaniei. Fără a atinge în vreun fel politica şi political correctness-ul, victoria de azi a lui Obama s-a contrazis în mintea mea cu morala povestirii de ieri.

Poate oi fi eu idealistă, dar cred cu tărie că poţi învăţa orice atâta vreme cât îţi doreşti. Şi că sunt foarte puţine şi speciale cazurile în care există o predeterminare care te poate împiedica (cum ar fi să vreau eu acum la aproape 30 de ani şi aproape 1,60 m să vreau să învăţ cunoştinţe şi aptitudini care să mă ajute să devin Miss Univers

Aşa încât revin cu “instigarea la învăţare” şi vă rog să împărtăşiţi din experienţele de formare care vă sunt cunoscute – aţi învăţat ceva ce s-a dovedit foarte bun într-un anumit moment, aţi învăţat ceva ce părea foarte greu de învăţat (sau ştiţi pe cineva în jur care a învăţat) şi orice alte exemple care să susţină faptul că nu suntem împărţiţi de la naştere în găini şi vulturi şi că orice se poate învăţa.

Dacă aţi ajuns până aici vă mulţumesc pentru timpul vostru şi vă invit să lăsaţi un semn mai jos.

Trainingfully yours,

Diana

şi povestea cu pricina:

DACA TE NASTI GAINA NU POTI AJUNGE VULTUR

Intr-o zi, plimbandu-se prin padure, un om gasi un pui de vultur abia iesit din gaoace. Dandu-si seama ca daca l-ar fi lasat acolo, singur si parasit, l-ar fi condamnat la moarte sigura, omul lua puiul acasa si-l puse intr-un cotet, impreuna cu niste pui de gaina.

Puiul de vultur crescu alaturi de acestia si, bineinteles, invata sa se poarte ca o gaina: scormonea pamantul pentru a gasi viermi si insecte, manca semintele pe care i le dadea stapanul, cloncanea si cotcodacea, iar daca batea din aripi nu se ridica mai mult de cateva zeci de centimetri.

Au trecut astfel cateva luni, timp in care vulturul nu se indoi nici o clipa ca locul lui ar fi altundeva decat in curtea stapanului, printre celelalte gaini. Mai mult, era convins ca el insusi este o gaina.

Pana cand, intr-o zi, privind spre cerul albastru si fara nori, vazu un alt vultur planand maiestuos, aproape fara a-si misca aripile robuste…

Vulturul a inteles dintr-o data care este adevarata lui natura. Si-a dat seama ca nu exista obstacole care sa-l impiedice sa zboare, in afara de cele din mintea lui, si, dupa cateva tentative, s-a ridicat in zbor spre infinit, intr-adevar liber.

Si acum, efectul pe care intamplarea aceasta l-a avut asupra celorlalti locuitori ai curtii…

Dupa ce au vazut ca fostul lor tovaras de joaca si de seminte si-a luat zborul, pierzadu-se in imensitatea cerului, multe din gaini au devenit constiente de trista lor situatie si au inceput sa viseze sa devina vulturi.

Incepura sa circule, la inceput aproape clandestin, apoi mai deschis, niste filosofii ciudate care argumentau ca fiecare gaina avea inauntrul sau un vultur care astepta sa fie eliberat.. “Conditia de gaina nu este decat rezultatul unor credinte limitante”, substineau niste gaini-profete, “schimbati credintele, si cerul va fi al vostru”.

Aparusera tot felul de carti in domeniu, cu titluri gen “Cum sa devii un vultur in 30 de zile”, “Vulturocibernetica “, “Analiza vulturactionala” , “Minunile zborului”, “Declanseaza vulturul din tine” s.a.m.d.

Pentru cei care aveau bani de cheltuit, aparusera si seminarii (de Programare Galinolingvistica) si cursuri audio si video, unde se invata cum sa vizualizezi lumea vazuta de sus, cum sa recunosti sunetele celorlalte pasari (sa te pui in rapport), cum sa percepi senzatia vantului in aripile tale (condita de vultur nu poate fi atinsa fara concentrare asupra canalelor senzoriale potrivite).

Mai interesant, aparuse si o metoda de analiza (gainogramma) , care depista 9 feluri de a fi gaina, si in consecinta 9 drumuri diferite spre a deveni vultur. Aparusera si niste tehnici, cum ar fi Echilibrul Gainoemotional si CFT (chicken freedom technique), care te invatau ce se intampla daca apesi pe niste puncte de pe cap si piept spunand “Iubesc si respect aripile mele”, si anume ca iti va trece frica de inaltime (principalul obstacol in drumul de dezvoltare spre conditia de vultur).

O gaina mai intreprinzatoare decat celelalte puse la cale un sistem de multilevel marketing care consta intr-un complex sistem de puncte care se obtineau vanzand cursuri si seminarii celorlate gaini, argumentand ca ridicarea in ierarhia sistemului era metoda cea mai sigura pentru a se apropria de starea de vultur.

Cine frecventa un numar suficient de cursuri putea sa devina “gainocoach certificat”, si ii ajuta pe ceilalti sa mearga mai rapid pe drumul dezvoltarii.

Iar atunci cand cineva, in lipsa totala a unor rezultate concrete, isi exprima indoielile asupra sensului pe care l-ar avea toata treaba asta, era imediat acuzat – din partea celor mai exaltati si convinsi – ca este stapanit de credinte limitante si blocat de gandul negativ.

Mai ales, i se repeta continuu: “Aminteste-ti de fostul nostru tovaras, care dupa o viata de gaina a putut sa zboare; pune angajament si credinta, si o sa reusesti si tu.”

Ultimele stiri din cotet confirma ca niste gaini s-au imbogatit, altele tot cauta tehnica potrivita pentru a se ridica in zbor, si altele asteapta venirea Marelui Gaina care ii va scoate din conditia lor.

Dar niciuna nu s-a mai ridicat de la pamant mai mult decat niste zeci de centimetri…

Întrebări despre training – vârsta optimă, prea devreme sau prea târziu ca să fii trainer

Am primit în ultima lună mai multe întrebări în legătură cu vârsta optimă ca să fii trainer. Întrebările au avut forme diferite, dar în esenţă s-au concentrat pe 3 variante:

1. Există o vârstă optimă ca să îţi începi formarea şi experienţa a trainer?

2. La 18-22 de ani e prea devreme ca să începi o carieră în domeniul trainingului?

3. După 35 de ani e prea târziu ca să începi o carieră în domeniul trainingului?

Mai jos un sumar al răspunsurilor, poate sunt de interes pentru mai multe persoane.

1. Există o vârstă optimă ca să îţi începi formarea şi experienţa a trainer?

Nu am citit nicăieri vreo recomandare în acest sens. Se poate să fie doar limitarea mea ca lecturi, aşa că, vă rog, în măsura în care aveţi informaţii în acest sens, să lăsaţi un comentariu.

Andragogia zice să fii la rândul tău adult (peste 18 ani), fără să zică până la ce vârstă e recomandat. Părerea mea (cu argumente şi exemple mai jos) – atâta vreme cât eşti adult şi vrei să devii trainer, orice vârstă e bună.

2. La 18 – 22 de ani e prea devreme ca să îţi începi formarea şi experienţa ca trainer?

Anumite programe de Formare de formatori sunt special adresate tinerilor de aceste vârste (în special activi în organizatii neguvernamentale, asociaţii de tineret/studenţeşti).

În România e chiar o practică faptul că foarte mulţi traineri şi-au început formarea şi experienţa în asociaţii studenţeşti/de tineret.

Foarte multe companii preferă să angajeze tineri imediat după terminarea studiilor şi să îi dezvolte pentru a deveni traineri.

Singura atenţionare referitoare la vârstă e cea de potrivire/calibrare a vârstei şi experinţei tale ca trainer cu cele ale participanţilor tăi în training. E una să livrez la 22 de ani “Introducere în managementul de proiect”pentru studenţii de anul întâi, când eu am 3-4 ani de experienţă de proiecte studenţeşti şi alta să livrez “Management de proiect” unor oameni care au până la de două ori vârsta mea şi peste 10 – 15 ani de experienţă.

Părerea mea – e o vârstă foarte bună pentru a-ţi începe formarea ca trainer (mai ales că sunt foarte multe oportunităţi în acest sens), e o vârstă la care poţi să înveţi multe despre training, poţi să susţii sesiuni mai scurte la început – “pastille de training” de 1-3 ore – sau mai lungi, dar cu un co-trainer experimentat de la care poţi învăţa. În acest caz, pentru fiecare sesiune ar fi minunat dacă, pe lângă obiectivele de învăţare ale participanţilor, există pentru fiecare sesiune/training şi obiective de învăţare pentru co-trainerul la început de drum.

3. După 35 de ani e prea târziu ca să începi o carieră în domeniul trainingului?

În străinătate, cel puţin în domeniile tehnice, mulţi traineri îşi încep cariere abia în jur de 35-45 de ani – e o vârstă la care ai destula experienţă în domeniul respectiv ca să ai ce împărtăşii cu participanţii tăi în training. Paradoxul vârstei sub 35 de ani în training în România e dat de tinereţea noastră ca economie de piaţă. Cum ziceam şi mai sus mulţi traineri au pornit la drum în asociaţii studenţeşti sau de tineret, pentru ca aveau multe oportunităţi de formare, în principal în străinătate. Plus o chestie care ţine de mentalitate – ca să fii trainer înseamnă, pentru a numi doar câteva aspecte, să lucrezi mult cu prejudecăţile tale, să înveţi să nu faci judecăţi de valoare, să fii asertiv, să ştii bine ce e ala feedback, să fii un facilitator mai degrabă decât un lector (adică mai degrabă lângă participanţi decât deasupra lor dând directive :) . A fost mai uşor în România să schimbi mentalităţi până în 35 de ani şi probabil de aceea au fost mult mai multe programe de formare de formatori adresate tinerilor.

Ca urmare răspunsul meu e că DA, se poate, ai multe şanse să devii trainer după 35 de ani, ba chiar asta e normalitatea în multe ţări.

Mesajul meu cheie la toate întrebările referitoare la vârstă (Later edit – cu fotografie, mulţumită comentariului lui Traian Bruma):

E o meserie minunată, care cere pasiune, timp şi investiţie în dezvoltarea ta ca trainer.

Dacă asta este ceea ce îţi doreşti/ce te vezi făcând, orice vârstă (adultă) e potrivită ca să începi.

Studiu cu privire la modalităţi de abordare a calităţii prin training în firmele mici şi mijlocii

Portalul IMMRomania.ro a publicat zilele acestea un articol despre studiul CEDEFOP “Modalităţi de aplicare a calităţii în întreprinderile mici şi mijlocii care activează în industria alimentară, comerţ şi turism – în cazul câtorva noi state membre (Slovacia, Cehia, Romania şi Bulgaria)”.

Articolul, precum şi un raport de sinteză care evidenţiază descoperirile studiului se găsesec la adresa http://www.immromania.ro/presa/articol.php?id=56

Instigarea la învăţare

Am început luna aceasta pe blog o căutare şi împărtăşire de citate sub titlul Vorbe de training. Uitându-mă azi prin colecţia proprie strânsă de-a lungul vremii am dat de o vorbă a lui Seneca “Norocul este ceea ce se întâmplă când pregătirea se întâlneşte cu oportunitatea”. (Nu am găsit nicicum varianta în latină, doar pe cea în engleză – “Luck is what happens when preparation meets opportunity”).

Cum mi-am făcut de curând planul de învăţare pentru oct. 2008 – oct. 2009 şi am început să recitesc câteva cărţi de dezvoltare personală, vorba asta de mai sus m-a făcut să realizez că pregătirea/dezvoltarea/formare este una din componentele omniprezente în toate cărţile de dezvoltare personală/succes şi în aproape toate biografiile pe care le-am citit vreodată. De la Seneca până la Dale Carnegie şi de la Benjamin Franklin până la Brian Tracy.

Indiferent care e domeniul din viaţa noastră în care vrem să producem îmbunătăţiri (familie, carieră, relaţiile cu ceilalţi, venituri etc.), orice demers de îmbunătăţire are ataşată o componentă de învăţare, de dezvoltare. Fie că e vorba de dezvoltarea personală (relaţiile cu oamenii, setarea de obiective, managementul timpului, atitudinea pozitivă, creativitatea etc.) sau dezvoltarea profesională (cunoştinţe specializate în domeniul tău de activitate).

Cu toate acestea, de multe ori după terminarea studiilor formale uităm să ne facem planuri de învăţare, poate pentru că în sistemul nostru de învăţământ le fac alţii pentru noi şi ajungem să absolvim o facultate fără să fi învăţat altceva decât ceea ce ni s-a cerut să învăţăm.

Ca popor mai avem drum lung de parcurs, căci suntem pe ultimul loc în UE la învăţarea pe tot parcursul vieţii (conform raportării din 2007, doar 1,3 % din românii cu vârsta 24-65 de ani învaţă).

Personal nu mă regăsesc în acest ultim loc şi nu îmi place. Aşa încât vă propun să instigăm la învăţare pe câţi mai mulţi dintre prietenii, rudele şi cunoştinţele noastre. Şi dacă vreţi să împărtăşiţi reuşitele sau nereuşitele instigării voastre, lăsaţi un comentariu mai jos.

Publicat în Trainer’s Corner oct 2008 aici 

Resurse gratuite pentru traineri pe www.andyszekely.ro

Citind comunicatul de zilele ăstea privind relansarea site-ului www.andysyekely.ro, am văzut că erau menţionate resurse free în categoria Training/Speaking. Am dat un ochi şi le-am selectat pe cele care mi se par relevante pentru tema blogului de faţă.

Articolele din categoria Psihologia trainerului – http://www.andyszekely.ro/category/training-speaking/pregatirea-psihologica-a-trainerului

Articole în categoria Prezentări/Discursuri – http://www.andyszekely.ro/category/training-speaking/tehnici-de-prezentare

Articole în categoria Transferul învăţării – http://www.andyszekely.ro/category/training-speaking/transferul-invatarii-din-training

Resurse video în categoria Training/Speaking http://www.andyszekely.ro/category/training-speaking/video-training-speaking

În secţiunea Free download – http://www.andyszekely.ro/category/training-speaking/free-download-training se anunţă că vor fi disponibile în curând mai multe resurse video şi cursuri electronice, printre care 3 Cursuri electronice training.

Spor la citit!

PS – dacă ştiţi / daţi peste resurse free pentru traineri în limba română, vă rog lăsaţi un semn în comentarii. cu rugămintea ca resursele respective să fie puse pe net undeva legal (adică pe site-ul autorului; pe orice site, dar cu permisiunea autorului; pe orice site, dar cu licenţă Creative Commoms). Resursele care fac trimiteri spre pagini care încalcă dreptul de autor nu vor fi publicate.

Cu mulţumiri,

Diana

Criza, piaţa şi trainingul

Deşi întrebările ăstea stau pe buzele tuturor în piaţă, cumva dansăm elegant în jurul lor, încercând să evităm verdicte care nu ne plac cum sună. Până acum câteva luni toate estimările ziceau că piaţa va ajunge aproape de 50 de milioane de euro anul ăsta. În prag de criză se zice în şoaptă că de obicei printre primele linii care zboară din bugete s-ar găsi şi trainingul…

Stârnită de întrebările Victoriei Donos de la BBW, mi-am dat cu părerea despre criză, piaţă şi training (o să dau linkul la articol când va fi publicat)

Piaţa e dependentă de bugetele marilor industrii cumpărătoare de training – financiar-bancar, FMCG, farma, IT&C. Când aceste industrii vor fi afectate de criza financiară vom avea probabil 2 categorii de reacţii:

1. companiile în care trainingul e văzut ca o “cheltuială de lux” vor avea tendinţa să reducă bugetele (mai ales pentru programe din categoria teambuilding unde costurile de cazare, masă, transport, echipamente sunt foarte mari)

2. companiile în care trainingul e o funcţie importantă şi e făcut cu analize de nevoi, programe personalizate, analize de impact/return of investment îşi vor duce la îndeplinire planurile de formare ale angajaţilor.

Cei mai mulţi bani în organizarea de training sunt cheltuiţi cu detalii logistice. Reducerea de bugete pentru training ar putea duce la o diminuare a programelor de tip teambuilding şi la o creştere a programelor de training rezidenţiale sau programelor de training la locul de muncă.

Later edit: şi încă o frază pe care am uitat să o copiez aici – Programele de certificare ca formator vor rămâne în top tot anul 2009

Trainer la început de drum – câteva întrebări şi răspunsuri

Articolul de faţă reprezintă răspunsul la câteva întrebări adresate pe lista de discuţii eurodesk_info@yahoogroups.com:

As dori să va intreb cum se poate obtine certificarea de formator, ce implica să fi un formator (cat timp ocupa, cata energie trebuie investita) şi despre situatia formatorilor în Romania ( sunt destui? daca este nevoie, pentru ce domenii?).

Răspunsul meu mai jos.

Despre cum se poate obţine certificarea răspunsul e destul de simplu:
1. mergi la un curs la un furnizor de formare profesională autorizat de către Consiliul Naţional de Formare Profesională a Adulţilor (CNFPA), la sfârşitul căruia se da examen şi obţii un certificat de absolvire pentru ocupaţia FORMATOR – COD COR 241205 (certificat emis de furnizor, dar înregistrat la CNFPA şi care poartă antetul MMFES şi MECT).

sau, dacă ai deja experienţă ca formator

2. legea îţi da opţiunea să îţi certifici competentele şi fără a parcurge un training – trecând printr-un proces de evaluare (detalii intr-un articol în care prezentam cele 2 variante – Dilema formatorului cu experienţă – mă certific la training sau la evaluare?)

Despre cat durează:
– certificarea depinde de furnizorul pe care îl alegi, cum şi-a construit şi şi-a acreditat programul. Legea nu reglementează numărul de ore (vezi şi În câte ore devin formator certificat în România?)
– din ce vad eu ţinând un ochi atent pe piaţă în ultimii ani, cei mai mulţi furnizori aleg să deruleze programe de 5-10 zile, cu teme sau practica între ele + examen
– că în 5-10 zile, oricât de bun ar fi programul, nu poţi să înveţi chiar tot, bănuiesc că e evident :) . Ca în orice meserie liberală, e nevoie de ceva efort ca să te certifici şi apoi mult efort (experienţă “în sală”, învăţare continuă, citit, ţinut la zi cu ce apare nou, participare la forumuri, conferinţe, comunităţi de practică, asociaţii profesionale etc.) ca să devii un bun profesionist

Despre situaţia formatorilor în România:
– până n-a venit peste noi obligativitatea ca până în 2010 să ne certificăm n-aveam cum să număram câţi formatori sunt :) În acest moment suntem “în tranziţie” de la o meserie şi o piaţă nereglementată spre unele parţial reglementate. Din 2006 încoace apar tot mai multe firme de training şi tot mai multe programe de formare de formatori. E greu însă de numărat câţi formatori erau deja activi şi doar s-au certificat şi câţi nu erau. Cred ca întrebarea corectă este – îţi doreşti să fii formator? Dacă da, în ce domeniu? Ce ţi-ar plăcea ţie să faci ca formator, ce te-ar împlini, mulţumi şi face fericită cu meseria ta la sfârşitul unei zile de training? Indiferent de câţi sunt deja acolo când te hotărăşti să începi.

Despre pentru ce domenii este nevoie – îţi sugerez să dai un ochi pe ce se caută pe piaţa muncii pentru formatori. Găseşti în fiecare miercuri o selecţie de joburi pentru traineri în blogul Trainer’s Corner, secţiunea Job în Training (din experienţa ultimului an se caută mulţi traineri în vânzări, soft sills şi traineri interni pentru companii mari – asigurari, banci, medicamente, FMCG etc. – cu specializare făcută de ei în domeniul de activitate al companiei)

Daca mai ai întrebări da-mi un semn la diana.catana(la)formare.info sau în comentariile articolelor şi (dacă ştiu :) răspund cu plăcere oricând la întrebări în domeniul ăsta care mi-e foarte drag.

Mult succes,
Diana

Later edit: adresa de email actuală este diana.ghinda(la)training-cafe.ro

Trainer în vacanţă sau cum am descoperit că sunt addicted to learning

Învăţ de când mă ştiu. Întâi de toate, ca orice şoim al patriei şi apoi pioner de nădejde, trebuia să iau premiul I cu coroniţă. Decembrie ‘89, Colegiul Sf. Sava şi voluntariatul în ELSA mi-au dat o altă perspectivă asupra învăţării. Anume să aleg lucrurile pe care le învăţ şi să le învăţ din surse diferite – cărţile şi şcoala au fost completate cu training, conferinţe, workshop-uri, audiobooks, bloguri etc.

Acum câţiva ani am “instituţionalizat” cumva procesul – de câteva ori pe an îmi alegeam şi porţionam pe săptămâni ce vreau să citesc, ce vreau să recitesc, ce instrumente de învăţare vreau să aplic constant, la ce traininguri merg, cât timp ascult o anumită bucată audio etc.

Vacanţa însă era cumva ultima frontieră. Nu mi-am dat seama decât weekendul ăsta că activităţile mele de vacanţă au fost cam aşa:

  • revizuit notiţele de la Next Online Players (una din cele mai faine experienţe de învăţare prin care am trecut până acum)
  • jurnalul ca însoţitor la cafea – am scris mai mult despre training, blog şi formare.info decît despre vizita la Balcic.
  • citit cam jumătate din Blue Ocean Strategy şi Business Minds (cu creionul în mână, ca să pot face adnotări)
  • pus multiple remindere sau post-it-uri despre idei de articole şi resurse pentru training

Ocazie cu care, vorba englezului, I had an epiphany! Nu-mi pot închipui viaţa (nici măcar vacanţa) fără să învăţ.

E drept că îmi plac instrumentele şi experienţele mai mult decât teoriile. Cred că teoria e baza şi e absolut necesară, dar se poate citi în afara sălii de training (inclusiv în vacanţă, în weekend, seara, într-o pauză).

Aşa că mi-a venit ideea să întreb cum fac oamenii asta în alte părţi? Ştiu că sunt multe organizaţii care au planuri de learning pentru oamenii lor, dar nu ştiu dacă trainerii din România au obişnuinţa de a-şi face planuri de learning pentru ei. Aşa că, pe lângă gândul de a scrie un articol pe tema asta (planul de învăţare pentru un trainer) arunc o mănuşă – cum faceţi voi?

Sunt trainer, unde mă (în)scriu? – baze de date cu traineri în România

Dând o căutare prin site-urile, portalurile şi blogurile de training,am găsit următoarele locuri unde un trainer ar putea să-şi urce/completeze un CV pentru a fi descoperit de o companie/organizaţie aflată în căutare de traineri.

Există întotdeauna varianta mult mai simplă pentru companii/organizaţii de a deschide spre aplicaţii un job în training, decât de a căuta activ prin bazele de date, astfel încât (ca trainer) am sentimentul că bazele de date aduc mai degrabă plus-valoare prin faptul că:

  • duc în motoarele de căutare informaţii despre tine, informaţii care pot fi găsite de un posibil angajator / contractor, informaţii care se pot corela cu un contact personal sau o recomandare
  • pot funcţiona ca un fel de “catalog” pentru persoane fizice: dacă nu te aştepţi la rezultate spectaculoase, poţi avea surprize plăcute.

Având în vedere că nu durează multă vreme, puteţi să daţi un ochi şi să hotărâţi dacă vi se potriveşte/vă doriţi să fiţi acolo. În ordine alfabetică, iată ce am găsit până acum:

Business-Edu
Rubrica Who’s Who este deschisă tuturor trainerilor, indiferent dacă lucrează într-o firmă furnizoare de training, că sunt in-house traineri sau freelanceri.

Detalii şi înscrieri: http://business-edu.ro/BUSINESS_EDU/Comunitate/Inscriere-WHO-IS.html

Corporate Training Romania
“Proiectul Corporate Training Romania este un Open Source de informatie despre training adaptat la specificul societatii romanesti.”

Conţine o secţiune de Cariere unde trainerii îşi pot înscrie CV-urile:

http://www.corporatetrainingromania.org/cariere_cv.php

Freelanceri.ro

“Freelanceri.ro este o platforma online de promovare a freelancerilor din Romania. Cei care au nevoie de serviciile unui freelancer, gasesc aici specialisti din 18 domenii de activitate.”

Unul dintre aceste domenii de activitate este trainingul.

Înscrieri la : http://www.freelanceri.ro/index.php?option=com_sobi2&catid=25&Itemid=2

RONAT – Reţeaua de formare în administraţie publică din România
“Asociaţia Reţeaua de formare în administraţie publică din România – RONAT doreşte să dezvolte o bază de date care să conţină traineri/ instructori şi persoane resursă pentru a fi pusă la dispoziţia membrilor săi (22 de organizaţii care oferă cursuri de instruire pentru administraţia publică centrală şi locală din România).”

Detalii şi înregistrare – http://www.ronat.org/Resource.aspx?ID=86

PS – dacă mai găsiţi şi altele, puteţi completa în rubrica de comentarii.

 

L.E.

O nouă bază de date cu traineri a fost lansată în iulie 2008..

Fiecare profil poate conţine descrierea experienţei, fotografie şi date de contact (inclusiv link spre site-ul/blogul propriu) .

Poţi vedea de câte ori a fost vizualizat CV-ul/profilul tău.

—-

traineriro.jpg“Din iulie 2008, trainerii din toate domeniile care doresc sa-si promoveze activitatea sunt invitati sa se inscrie gratuit pe www.traineri.ro.

Site-ul este proaspat lansat si isi propune sa devina un instrument util atat pentru trainerii care vor sa devina cunoscuti sau sa gaseasca noi oportunitati de colaborare, cat si pentru cei care cauta un trainer.

Deocamdata, categoriile in care se pot inscrie trainerii sunt: management, marketing, vanzari, resurse umane, relatii clienti, soft skills, team-building, comunicare, dezvoltare personala, dezvoltare profesionala si achizitii.

In decursul urmatoarelor saptamani, vom completa aceste categorii. Cei care intra pe site si nu se regasesc in nici o categorie, au posibilitatea sa ne scrie pentru a solicita crearea unei noi categorii.”

“Harta” cursurilor din Bucureşti

Am găsit pe portalul Bucureşteni.ro o hartă care conţine sedii/locaţii ale furnizorilor de training din Bucureşti, cu date de contact ale acestora.

La plusuri: e uşor de folosit, pe lângă adresă şi poziţionare pe hartă, conţine şi informaţii precum telefon, fax, email, pagina web a furnizorului respectiv. Are 437 de furnizori înscrişi în categoria Servicii – Educaţie – Cursuri (la 12 Mai 2008).

La minusuri: în lista alfabetică din care poţi alege un furnizor pentru a vedea detalii am găsit doar companii/organizaţii ale căror nume încep cu literele A până la E, iar la căutarea unui furnizor al cărui nume începe cu litere de la D la Z detaliile lipsesc – s-ar putea să fie încă în construcţie.

Puteţi să mergeţi din aproape în aproape:

Sau direct: http://www.bucuresteni.ro/harta/cursuri/

Cam aşa arată:

Instrumente open source pentru training

Despre open source de la Wikipedia, enciclopedia liberă – http://ro.wikipedia.org/wiki/Open-source

Open source descrie practica de a produce sau dezvolta anumite produse finite, permiţând accesul utilizatorilor să acţioneze liber asupra procesului de producţie sau dezvoltare. Unii specialişti definesc “open source” ca un concept filozofic iar alţii consideră că este o metodologie pragmatică.

Fiind foarte frecvent utilizat în dezvoltarea de programe software, mulţi specialişti în elaborarea de programe au impresia că “open source” este o noţiune specifică acestei activităţi. În realitate, “open source” se poate aplica în orice domeniu în care se produce sau dezvoltă un produs. Există exemple de asemenea aplicaţii şi în tehnologie, medicină, învăţământ, cultură şi altele.”


Instrumentele open source / “sursă deschisă” pentru training pot fi utilizate fără a plăti pentru folosirea lor. De obicei cei care deţin dreptul de autor pentru materialele respective au una sau amândouă din următoarele condiţii:

  1. cel care utilizează materialul trebuie să citeze sursa
  2. materialele pot fi folosite doar în scop non-profit, necomercial

Instrumente Open source pentru training:

Salto Toolbox for Traininghttp://www.salto-youth.net/Toolbox/

  • Metode, jocuri, exerciţii, manuale, prezentări.
  • Browse through this online Toolbox full of training methods, simulation games, background texts, presentations and course reports.

Salto – Training Kit on Training Essentials (T-Kit Series)http://www.salto-youth.net/find-a-tool/71.html

  • Manual de Formare de formatori, poate fi citit online sau descărcat în format .pdf
  • Reproducerea materialului în scopuri educative necomerciale este autorizată, cu condiţia citării sursei.

Business Ballswww.businessballs.com

  • Resurse pentru training – exerciţii, materiale, instrumente şi jocuri de training. Pot fi utilizate, dar nu pot fi publicate, vândute fără acord.
  • Limba – engleză
  • Conţinutul e structurat pe categorii (teambuilding şi exerciţii cu grupuri, management, vânzări, etc.)
  • Free career help, business training, organizational development – inspirational, innovative ideas, materials, exercises, tools, templates – free and fun.

Fundaţia Life  

 

ielogo.gifImprov Encyclopediahttp://improvencyclopedia.org/games/index.html

5-600 de exerciţii, jocuri şi aplicaţii de training, indexate alfabetic şi pe categorii. În legătură cu dreptul de autor, găsim în secţiunea FAQ următoarea lămurire.

“Can I use the stuff I find here?

Yes you can. It’s free for non-commercial use- just don’t claim you made the site or wrote the pdf version ;-) . You can download the whole site in html, if you want. You can also download a printable version in Adobe pdf format. You can even download the programs used to build this site. Check out the Download page. You do need to be careful if you want to play some of the improv formats described here. Some formats are copyrighted. Known copyrights are listed in the Origin sections, where known/applicable.”

thiagi.JPGTHIAGI GAMELETTERhttp://www.thiagi.com/games.html

Peste 400 de exerciţii şi activităţi. Pentru utilizare trebuie respectate condiţiile de mai jos.

Copyright Info

The materials in this newsletter are copyright  by The Thiagi Group. However, they may be freely reproduced for educational/training activities. There is no need to obtain special permission for such use as long as you do not reproduce more than 100 copies per year. Please include the following statement on all reproductions:

 

wilderdom.jpg

Wildedom – http://wilderdom.com/games/

Greu de numărat, dar pot să vă spun că sunt multe, indexate în 13 categorii, în ordinea popularităţii:

  1. Team building activities & exercises
  2. Icebreakers, warmups, & energizers
  3. Group games for fun
  4. Ideas for camp activities & games
  5. Name games & get to know each other
  6. Trust-building activities
  7. Psychological self-awareness exercises
  8. Environmental education games
  9. Physical activities for groups
  10. Multicultural, cross-cultural & intercultural
  11. Peace education experiential activities
  12. Indigenous games & activities
  13. Ropes Courses (Rope Challenge Courses)

În categoria copyright aflăm că materialele sunt licenţiate sub o licenţă Creative Commons – pot fi copiate, redistribuite, modificate, atâta vreme cât se transmit mai departe cu licenţa respectivă, cu citarea sursei (inclusiv a paginilor web/URL-uri) şi cu link către Creative Commons Attribution License .

“You are free to copy, redistribute, modify and/or use the content in any way you like, as long as you redistribute it with the Creative Commons Attribution License.

This means that in reusing the material you are required to:

  1. Acknowledge the source (please provide full citations with relevant URLs)
  2. Indicate that the content is copyleft by providing a link to the Creative Commons Attribution License.(this lets others know that they are free to copy but must use the same licensing conditions.)”

Să nu uităm că oricât de multe resurse open source ar fi in internet, este posibil ca ele să fie folosite de mulţi traineri şi participanţii voştri să le mai fi văzut/încercat. Aceste resurse au valoare mare pentru învăţare – poţi să compari, să lucrezi cu ceva testat, să încerci diverse tipuri de exerciţii/aplicaţii. Valoarea adăugată apare însă atunci când îţi faci propriile tale aplicaţii/exerciţii, când le construieşti şi adaptezi pentru nevoile de instruire ale grupului cu care lucrezi.

Aşa că, vorba unei prietene trainer – Don’t imitate, innovate!