Cum ai descoperit trainingul? Cum ai ajuns să fii trainer?

R.M. La acea vreme, descoperirea mea nu avea nume; cochetam cu ideea de a desena un curs pentru o bijuterie de dicţionar de artă – McGrove, de la MacMillan – 34 de volume – mai multe decât are toaaată Encyclopaedia Britannica, 41.000 de articole, 6.700 autori, 6000 lire sterline. L-am susţinut în fața colegilor mei din echipa de vânzări, le-am secondat prezentările pe teren, în fața posibililor clienţi, am încurajat conversaţii de feedback și lecţii învățate după fiecare vizită, apoi s-a schimbat perspectiva: au apărut rezultatele, am început să fiu solicitata pentru cursuri de vanzare, de produs, de iniţiere, pana când am descoperit gustul succesului prin alţii și responsabilitatea; și am dorit să studiez.

De unde/cum ai învăţat cele mai multe lucruri despre training (indiferent că e un mentor, un trainer, o carte, un forum etc.)?

R.M. E o meserie care se lasă furată de la alţii și se învaţă practicând, exersând, cerând și primind feedback, acordând fin frecvențele învățarii fiecarui participant, a grupului de studiu, a facilitatorului.

Am avut doi mentori – unul român, altul britanic; unul mi-a insuflat pasiunea și valorile, celuilalt îi datorez „respiraţia”, anvergura, îndrăzneala. O paranteză, aici: când scriu „mentor”, citiţi „contract de mentorat”, la finele caruia eram alcătuită din aceeaşi plămadă, dar construită altfel, aşa cum căzuserăm de acord, mentor și mentee .

Ce iubeşti cel mai mult la meseria asta?

R.M. Oglinzile, jocul secund, armonia, crâmpeiul de viitor care se întrevede din prezent.

Ce ai introduce într-un cod etic al trainerului?

R.M. Responsabilități față de client sau angajator, responsabilități față de cursant, responsabilități față de profesie; o sugestie validă vine din partea Codului de conduită propus de ITOL membrilor săi.

Ce faci pentru dezvoltarea ta ca trainer?

R.M. Mă folosesc de o unealtă pe care v-o recomand –  CPD, Continuing Professional Development – care mă ajută să fixez o țintă nouă de dezvoltare, să îmi dau cuvântul față de mine însămi și apoi să mă ţin de cuvântul dat.

Ce faci pentru dezvoltarea altor traineri şi/sau a profesiei?

R.M. ITOL

Ce faci după o zi de training ca să-ţi încarci bateriile?

R.M. Reflectez la întreaga zi, măsor, reproiectez, îmi imaginez parcursul zilei următoare; în general, nu prea dorm. :)

Cu tot ce ştii acum, dacă te-ai putea întâlni cu tine la început de drum, ce sfat ţi-ai da?

R.M. Într-un fel, sunt încă la început…

E trainingul o etapă în viaţa ta? Ce şi cine-ţi poate spune “gata! s-a terminat etapa asta”?

R.M. Chiar eu am spus “Gata!” când am descoperit procesul învățării, în momentul în care am facut distincția între învățare – learning și training – instruire [sic] și am fost în stare să privesc învățarea în perspectiva ei globală.

Pune o întrebare. Şi răspunde la ea.

R.M. Adresez o intrebare cu premiu cititorilor rubricii „Portret de trainer”:  care sunt originile conceptului „training”? Răspundeţi aici: roxana.mocanu@itol.ro

De încheiere…

R.M. Premiul este un loc la următoarea prezentare a programului Certificate in Training and Development, oferit de ITOL în România în 2012.

Roxana Mocanu

Consultant în domeniul Learning & Development, trainer, tutor, facilitator, fondator a două școli româneşti – una de Human Resources și una de Learning & Development – ambele în parteneriat cu institute internaţionale prestigioase.

Tagged on:         

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *